تبلیغات
جستار ناهید

جستار ناهید
هم افزایی 
قالب وبلاگ
برای س .گ :
در گذشته مردم بر این باور بودند که با تولد هر کودکی، روح‌های پاک و پلیدی او را احاطه خواهند کرد که می‌توانند مسیر زندگی این کودک را تحت تاثیر خود قرار دهند و از آنجا که مردم در گذشته معتقد بودند هرگونه تغییری در مسیر زندگی افراد می‌تواند پیامدهای نامطلوبی را در آینده زندگی آنها به همراه داشته باشد، بنابراین در سالروز تولد هر فرد که می‌توانست با تغییرات ناگهانی در زندگی او همراه باشد، او را تنها نمی‌گذاشتند و معتقد بودند با دور هم جمع شدن اعضای خانواده، دوستان و ... در سالروز تولد فرد و برگزاری جشن تولد می‌توانند از او در برابر ارواح شیطانی محافظت کنند و برای این‌که این کار نتایج بهتری به همراه داشته باشد بهتر است در نخستین ساعات روز هدیه فرد را به او تقدیم کرده و جشن تولد او را به این ترتیب به او تبریک بگویند.
اما من فکر مبکنم امروز برای این باید روز تولد را تبریک گفت چون بودن " دیگری " به من احساس امنیت می دهد . اینکه در این دنیای پیچیده گوشه ای هست به نام خانه دوست که بی تکلف وارد شوی ،بخندی ، اشک بریزی ، از دلتنگی ها از دل دونیمی هایت بگویی و بعد بی دغدغه رها شوی.
زادرورت تبریک به خودم .

[ 1394/04/25 ] [ 10:33 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
چی باعث میشه یک چیز دست نیافتنی میشه ؟
 اراده من ، اراده آن ، شرایط بیرونی ...
اگر تقدیر گرا باشی دست نیافتنی ها توجیه دارند ...در تقدیر وسرنوشت تو ان دست نیافتنی را قرار ندادند.پس منتظر بمان !
اگر اراده گرا باشی دست نیافتنی ها توجیه ندارند ....نخواستی از ته دلت از وجودت که نداریش !پس بخواه !
اگر عاشق باشی دست نیافتنی ها را چه جوری باید ببینی ؟
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
زهر چه رنگ تعلق پذیرد ازاد است



[ 1394/04/16 ] [ 18:18 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
شبهای قدر برای من که در خانواده معتقد به شریعت بزرگ شده ام کمتر از حال و هوای نوروز ندارد . این حس نو شدگی ، اینکه سه شب در سال در حلقه ای قرار می گیری که هر یک فراخور حالشان آمده اند تا  بهروزی خود را طلب کنند درست  لحظه سال تحویل که در جستجوی دگرگونی به بهترین احوالات هستیم را برایم تداعی می کند .
 شب قدر شب تجدید میثاق است با آرمان ها ، شب حساب و کتاب پس دادن به خود ، شب " خودآ " یی .  البته که چنین شبی بهترین است . شبی که باور میکنی آنقدر به شعورت و قابلیتهای ایمان دارند که  فرامی خواندت به پاسخگویی به حساب و کتاب پس دادن به گفت و گو در خصوص چرایی کارهایت ..
فرا می خواندت تا بگوید حواست هست عمر رفته بر نمی گردد ، زمان اعتباری ندارد ...
حتی فکر میکنم این که سه شب را قدر نامیده اند هم بی دلیل نیست ...
شب اول ) کجا بودی ؟
شب دوم ) کجا هستی ؟
شب سوم ) کجا می خواهی بروی ؟
به قول فردوسی بزرگ
به روز گذر کردن اندیشه کن
پرستیدن دادگر پیشه کن
به نیکی گرای و میازار کس
ره رستگاری همین است و بس


[ 1394/04/15 ] [ 10:00 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
به من گفتی که دل دریا کن ای دوست
همه دریا از آن ما کن ای دوست
دلم دریا شد دادم به دستت
مکش دریا به خون ، پروا کن ای دوست
 دوست ....دوستت....دوستدارت....دوستی .....دوستان ..... یادگار دوست !
همین .

[ 1394/04/8 ] [ 16:22 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
پیرس را خیلی دوست دارم . از اندیشمندان مکتب پراگماتیسم یا عملگرایی است . اگر چه با وجود کسانی چون دیویی ، مید و جیمز این علاقه مندی عجیب به نظر بیاد . این نوشته توضییح همین احساس است .
انطور که در موردش گفته شده  در سال1839 میلادی به دنیا امده و با اینکه بسیار باهوش و با مهارت بود ولی هرگزنتوانست ازشرایط موجود برای شهرت خودش استفاده کند . او را انسانی  به شدت منزوی معرفی کردند که هیچگاه در محافل دانشگاهی و یا فرهیختگی برجسته نشد اگر چه اندیشه های عمیقش بنیان مکتبی را ساخت که هنوز هم حرفی برای گفتن دارد .
داشتم به این فکر میکردم کسی که در جهان به شدت مکانیکی و سیطره علم تجربی به ناگاه قد علم می کند و طبیعت را یک بی تعینی عینی میداند ( در مقایل نظم علوم طبیعی ) و جهان را یک موجود زنده فرض می کند چگونه می تواند منزوی باشد . حتی فکر به این اندیشه که جهان پویاست و همانند کودکی که رشد دارد تغییر می کند هم محرک است برای تعامل برای همبالی (واژه استاد خاکی ) . همین باعث شد تا بیشتر در ارا او عمیق شوم تا انجا که به تعریفش از عقیده رسیدم . ما به چیزی عقیده داریم چون از شک در هراسیم چون این ثبات و ارامش می اورد وذهن هم تمایل به همسان سازی همه چیز وشبیه سازی دارد . شک نا ارامی و عدم استقرار دارد . عقیده باعث میشودتا جزم گرا شوی و عقیده ات را به زور بر دیگران تحمیل کنی .
این جزم گرایی وقتی شکل کلی پیدا کرد حالا می شود نظام سلطه بر جامعه بر بشریت .دولت استبداد نمونه ای از این جزم گرایی است . تا اینجا کسی حرفی ندارد و بلاشک این دو روش را تایید نمی کند .
اما اوج کار پیرس انجا ست که گفتگو و جدل و بحث با هدف متقاعد سازی ر ا هم نفی می کند . به اعتقاد او این هم شیوه ای از جزم گرایی است . این  حرف کسی نیست که در فضای پست مدرن از پلورالیسم و تکثر حرف می زند . پیرس می گوید گرچه این رو بسی معقول تر از سایر روشها ست اما به همان میزان نا موفق است .
پس راه چهارم چیست ؟ انچه پیرس به ان اشاره دارد این است که انچه در بیرون ما ست و اشیا و پدیده های خارج از ما را "مستقل از عقاید ما در باره ان ها " به نظاره بنشینیم . این اوج کار پیرس است که شاید رگه های ان در لویناس هم هست . همان دیگری ....
##########
این روزها کمتر از گذشته حال و حوصله گفت و گو ( به زعم پیرس رفتار از نوع سوم )رادارم . در این میان همه اینگونه مرا داوری می کنند که منزوی شده ام یا افسرده ویا.... اما من هیچکدام از این حس ها را ندارم وبرعکس از این شرایط دیدن دیگران مستقل از عقیده خودم لذت می برم اما انگار ما ادمها به جدل و متقاعد سازی خو کرده ایم . زندگی امان و هویتمان را به این پیوند زده ایم . مهارتی که مطمینا ریشه در فرهنگ همدلانه ندارد .

پیرس را درک می کنم  با اینکه صد سال قبل از من میزیسته ...روحش شاد



طبقه بندی: خود شناسی،
[ 1394/04/8 ] [ 15:53 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

ناهید از خدایان باستانی و و نمادی از رسایی و کمال زن، فریادرَس و پشتیبان زنان است.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
href="http://www.k2cod.com">وبلاگ نویسان قالب وبلاگ وبلاگ اسکین قالب میهن بلاگ
Free Page Rank Tool