تبلیغات
جستار ناهید

جستار ناهید
هم افزایی 
قالب وبلاگ
امروز برحسب اتفاق در مثنوی و دفتر دوم بیت 2426 به ابیاتی برخورد کردم که توجه ام را جلب کرد .در این ابیات مولانا با استادی تلاش میکند که مراتب علم را به تصویر کشد . اما نکته ای که برای من بسیار جالب بود واژه "خرد" بود که پیشتر از این در شاهنامه فردوسی بارها شنیده بودم و انتظار نداشتم در مسیر عاشقی هم به کار آید .
علم تقلیدی و تعلیمی است آن     کز نفور مستمع دارد فغان
علم گفتاری است ان بی جان بود          عاشق روی خریداران بود
بسیار بیت مهمی بود .تعداد مخاطبین زمانی است که قرار باشد علم وارداتی که از بیرون بر ما اعراض شده را به دیگری ارایه کنیم . یاد ایام عید افتادم ورفتاری که به نوعی در تعلیم علم هم انعکاس می یابد.وقتی مبلمان را عوض می کنیم یا دکوراسیون را عشق دیده شدن ان توسط دیگران هیجان زیادی برای ما دارد برای همین سعی میکنیم حتی الامکان مهمانان زیادی به منزل ما بیایند .
در علم تعلیمی انگار که ما امانتداری هستیم وانتشار این علم وظیفه ماست .نوعی تولید انبوه در علم به شیوه ای که دانشگاههای ما انجام می دهند و تعداد دانشجویان بسیار مهم است .برای همین است که شاید عشقی منتقل نمی شود  و بعد از فارغ التحصیلی احساس ضرر و زیان می کنند بابت عمر تلف شده.
وین خریداران مفلس را بهل           چه خریداری کنند یک مشت گل
چند خط بعد از موشی مثال می اورد که در تاریکی خانه کرده است و در همان جا مشغول  است .
چونک سوی دشت ونورش ره نبود      هم در آن ظلمات جهدی می نمود
یاد دروان تدریس ام در دانشگاه افتادم . عالم بدون عمل غلطیده در دامن نظریه های وارداتی که هیچ وقت در این کشور ریشه نزد . تنوع و رنگ به رنگ شدن واژه هاکه ما به ازایی در جامعه برایش یافت نمی شد .    بعد یک مدت به قول صادق هدایت حس میکنی تو یک تکه جا داری درجامیزنی .اما بعد مولانایک در جدید را باز میکنه  چیزی که فردوسی بی مقدمه همه جا به ان اشاره میکنه  :
گر خدا پرًش دهد پرً خرد          برهد از موشی و چون مرغان پرد
    ور نجوید پر بماند زیر خاک            ناامید از رفتن راه سماک   
حالا پرسش دوم مطرح می شود . ویزگی خرد از دید مولانا چیست ؟ آیا با انچه فردوسی به ان قایل است متفاوت است ؟  اما انچه مسلم است هر دو این بزرگواران رستگاری را سرنوشت محتوم خرد ورزی می دانند .           

[ 1393/04/27 ] [ 14:46 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
در ایام قدر به سر می بریم وتقریبا همه فعالیتهای کشور تحت شعاع این ایام خاص قرار گرفته است . به تعبیر من در نظر گرفتن سه شب در سال با هدف عبادت و البته برای شیعیان عزاداری برای امام علی (ع) مفهوم دیگر هم دارد. شب قدر یعنی شب محاسبه وارزیابی خود وبرنامه ریزی برای سالی که در پیش داریم .در این شب اعلام میکنیم که قرار است تایکسال اینده "شدن " امان چگونه معنا شود. از هدفها و ارزوهایمان می گویم و ان را به اطلاع اراده حاکم بر جهان می رسانیم واز او کمک می طلبیم تا ابزارهایش را در اختیارمان قرار دهد .شب قدر شب التماس نیست شب خود باوری است .شب  درخواست همراهی است از خدا برای انچه می خواهیم باشیم .شب قدر تجلی اراده انسانی است برای رسیدن به خواستها .شب قدر را در میان جماعت برگزار می کنیم تا بدانیم برای محقق شدن خواست های فردی باید یاد گرفت که چگونه انها را خواست های جمعی پیوند بزنیم .در جامعه رخوت زده ونا امید و الیته منتظر شب قدر فرصتی است یا بهتر بگویم فراخوانی است تا اعلام کنیم من این انسان خلیفه روی زمین برای رسیدن به خواست هایی که می دانم چیست و قرار است در ظول یکسال اینده به انها برسم به تو ای قادر مطلق و جمعی که با هم همنوا باشند محتاجم . این یعنی اراده ، انتخاب و شدن به جای بودن .
[ 1393/04/25 ] [ 22:58 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
دلدادگی هم عالمی دارد .می گویند عاشقی همبالی است پرواز است اما برای من رهایی در فضایی مجهول بی هیچ ریسمانی است یک جور سقوط آزاد .
اگر شرط عقلانیت بر خورداری از یک عقل سلیم است پس برای ورود به عالم عاشقی هم باید دل خاصی داشته باشی . دلدار به زعم من یعنی کسی که دلش ویژگی های لازم برای عاشقی دارد .در مولانا غور میکنم شاید بفهمم چگونه دلی نیاز است برای عاشقی باید صبور بود .

زدل خواهی شدن بر آسمانها
زدل خواهی گل دولت دمیدن
ز دل خواهی به دلبر راه بردن
زدل خواهی زننگ تن رهیدن
دل از بهر تو یک دیگی بپخته است
زمانی صبر می کن تا پریدن

 این شعر را که خواندم دلم آرام گرفت . دل من هنوز پخته نیست و این پختگی چگونه به دست می آید پرسش من است .ریشه ترسم را فهمیدم. سپاس منبع اگاهی .

[ 1393/04/21 ] [ 10:57 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
عقل اهل چند و چون،بی تاب و ناپایدار است.
او هرگز نمی تواند بر آستانه ای پایدار بیاستاد،
عقل به هیچ پاسخی وفا و تعهد ندارد
اما
 این دل است که اهل وفا است و می تواند عمری بر درگاهی صبورانه و استوار انتظار بکشد،
هرچند ندایی و اشاره ای از آن سوی درگاه بسته او را نخواند..

استادبزرگوارم دکتر خاکی(باقی بقایشان)

[ 1393/04/19 ] [ 12:17 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
ابوبکر البغدادی نامی است که با وحشت و کشتار پیوند خورده است .دیروز در شبکه های اجتماعی عکسی از او منتشر شد و البته بخشی از سخنانش . در خصوص عکس و چهره پیرایش شده و عرفانی مابانه اش خودتان قضاوت کنید اما در این ویدیو کلامی از او شنیدم که می گفت : حرفهای مرا بشنوید و اگر پذیرفتید به من بپیوندید واگر نپذیرفتید مرا نصیحت کنید .
دستاور قابل افتخاری است برای بشریت که اگر خونخوار متعصبی هم بخواهد مخاطب جذب کند باید به هیبت انسانهای وارسته در آید و از ادبیات منطقی و غیر استبدادی استفاده کند . احترام به انتخاب و اختیارمندی انسانها آموزه ای است که حتی ابوبکر البغدادی هم به برد تبلیغاتی آن پی برده است دریغا که هنوز عده ای بر نعره های مستمر خود پافشاری میکنند و جالب این که هر چه بیشتر فریاد می کشند کمتر شنیده می شوند .
خدا همه ما را از شر حفظ کند وبه خیر رهنمون سازد .


[ 1393/04/15 ] [ 10:06 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

ناهید از خدایان باستانی و و نمادی از رسایی و کمال زن، فریادرَس و پشتیبان زنان است.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
href="http://www.k2cod.com">وبلاگ نویسان قالب وبلاگ وبلاگ اسکین قالب میهن بلاگ
Free Page Rank Tool