تبلیغات
جستار ناهید

جستار ناهید
هم افزایی 
قالب وبلاگ
منبع :روزنامه دنیای اقتصاد

بشكه‌ای چند كفاف می‌دهد؟

كشورهای نفت‌خیزی كه عمده بودجه دولت آنها از طریق فروش نفت تامین می‌شود برای آنكه بودجه‌شان دچار كسری نشود، نیازمند آن هستند كه قیمت صادراتی نفت آنها از حد معینی پایین‌تر نرود.


حجت قندی، استاد اقتصاد دانشگاه بلومزبرگ در وبلاگش نوشته است: به نظر بلومبرگ، برای تامین بودجه دولت ایران، اگر ایران بتواند همه نفت خود را بفروشد، قیمت نفت باید 117 دلار باشد. اگر کاهش حجم فروش نفت ایران را هم به این محاسبات اضافه کنید، ایران به نفت گرانتری نیاز خواهد داشت تا بتواند بودجه خود را تامین کند.
حدس بزنید که کسری بودجه از کجا تامین خواهد شد، و بعد از آن حدس بزنید که بر سر تورم چه خواهد آمد.
برای مقایسه ایران با کشورهای منطقه هم بد نیست به این تصویر بلومبرگ نگاهی کنید.

(برای دیدن تصویربزرگتر به ادامه مطلب مراجعه کنید )در این نقشه حداقل قیمت مطلوب نفت برای لیبی 117، عراق 112 و الجزایر 105 دلار محاسبه شده است، ولی كشورهای كم‌جمعیت و ثروتمند عربی با ارقام به مراتب كمتری می‌توانند بودجه خود را بدون كسری تامین كنند. به‌طور مثال برای عربستان سعودی رقم مطلوب برای فروش هر بشكه نفت حداقل 71 دلار، برای امارات 84 دلار، برای كویت 44 دلار و برای قطر تنها 42 دلار است.







ادامه مطلب
[ 1391/04/24 ] [ 07:56 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
مقاله ای در خصوص معرفی کتاب "روشنفکران ودولت در ایران " به درخواست دوست گرامی سودابه در وبلاگ قرار داده شد .برای مطالعه متن کامل به ادرس زیر مراجعه کنید .

 خلاصه :
بی تردید برای نسلی که در زمره نقش آفرینان و شاهدان عینی در عرصه انقلاب 57 نبوده اند، چگونگی اتحاد روشنفکران و نیروهای مذهبی از جذابیت بسیاری برخوردار است.
    روشنفکران چپ گرا و عرفی با وجود بی اعتنایی شان به جنبش اعتراضی مذهبی به رهبری امام خمینی در سال 1342، سرانجام از جنبشی حمایت کردند که با نمادهای مذهبی تعریف شده بود و روحانیت در راس رهبری آن قرار داشت. بررسی عواملی که برقراری پیوند بین این دو طیف را ممکن ساخت می تواند نسبت جریان روشنفکری و انقلاب ایران را تعیین نماید. تا کنون نوشتارهای بسیاری در این خصوص به رشته تحریر درآمده است که از جمله آنها می توان به کتاب «روشنفکران و دولت در ایران» نوشته خانم نگین نبوی و ترجمه آقای حسن فشارکی که در بهار 88 توسط نشر شیرازه به چاپ رسیده است، اشاره کرد. این کتاب در قالب یک مطالعه تاریخی از وقایع و اندیشه ها طی دو دهه ای که به انقلاب اسلامی انجامید در تلاش است تا تصویری کامل از چگونگی اتحاد روشنفکران و نیروهای مذهبی ارائه دهد.





طبقه بندی: معرفی (کتاب ، شخصیت )،
[ 1391/04/18 ] [ 11:36 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
با سپاس از سارا جان بابت ارسال این مقاله
موضوع مقاله به مبحث دوستی اختصاص دارد .نویسنده تلاش کرده تا به دیدگاه کلاسیک دوستی ودیدگاههای نو در این خصوص بپردازد .به زودی متن ترجمه شده در وبلاگ قرار می گیرد .متن اصلی را می توانید از ادرس زیر دانلود کنید .



طبقه بندی: ارتباط موثر،
[ 1391/04/10 ] [ 10:27 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
برگرفته از وبلاگ دکتر شاپور بهیان و با سپاس از ایشان که اجازه درج این مطلب را دادند .

نوشتن وقتی آغاز می شود که شروع می کنیم به شدن: زن شدن، حیوان شدن، گیاه شدن. دیگری شدن. نوشتن به آستانه  های امر نامعین رفتن است. نوشتن یعنی ناقص شدن، تکه تکه شدن؛ مولکول شدن. کوچک شدن. اقلیت شدن. چیست دلیل نوشتن مگر شرم  از مرد بودن. شرم از گفتن "من".از سوژه بودن. از کلام آخر را گفتن.
برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی (کتاب ، شخصیت )،
[ 1391/04/7 ] [ 14:40 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
قضاوت مقوله ای است که با امر اخلاق پیوند می خورد . زیرا قضاوت مستلزم داشتن معیار است .
کانت  را می توان مهمترین اندیشه پرداز گروهی دانست که معیار درستی یا نادرستی را "نیت " می دانند .به این ترتیب شرط قضاوت در خصوص عملی این است که از نیت واقعی طرف مقابل مطلع باشیم . این گروه به اصالت انگیزه معتقدند .در مقابل گروه دومی قراردارند که درستی یا نادرستی عمل را به اثار ونتایج اش ارزیابی می کنند .این گروه که به اصالت نتیجه مشهورند وبرای قضاوت در خصوص عملی اثار مثبت هدف را مد نظر قرار می دهند . در مقابل این دو نظر ،طرفداران نظریه اصالت وظیفه درستی یا نادرستی یک عمل را نه به انگیز و نه به نتیجه بلکه فقط به اینکه چه عملی بوده است مرتبط می‌داند.این نظریه تاکید شدیدی بر الزام و تکلیف دارد و غالیا به اخلاق تکلیفی نیز وصف شده است.
مهمترین پیامی که این تعدد معیار در قضاوت می تواند داشته باشد این است که نسبی بودن اعمال و قضاوت هابه دلیل نامعلو م بودن انگیزها وپیامدهای ویا اختلاف در تعریف وظایف دلالت بر این واقعیت دارد  که  باید برای دیگران و مخالفین خود به اندازه خودمان حق دهیم و این یعنی پذیرش و فهم "دیگری "


طبقه بندی: ارتباط موثر،
[ 1391/04/6 ] [ 22:06 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
با سپاس از سارای عزیز که این مطلب را برای وبلاگ فرستاد
مردی در ساحل در حال قدم زدن بود که دید فردی گاهی خم میشود و از میان انبوه ماهیهایی که با موج دریا به ساحل افتاده اند ، یکی را برداشته  و دوباره به میان دریا پرتاب میکند !
جلو رفت و با لحنی دلسوزانه گفت : دوست عزیز ! وقتی صدها ماهی به  این ساحل افتاده اند  ، کار تو عبث و بیهوده است و فرقی ندارد که چند عدد از آنها را بتوانی نجات دهی ! به هر حال تو نمی توانی همه آنها را نجات دهی و بسیاری از اینها تلف خواهند شد ...
مرد لبخندی زد ، خم شد و با دقت یک ماهی نیمه جان دیگر انتخاب کرد وبرداشت و به میان دریا پرتاب کرد و در همان حال گفت : درسته که نمیتونم همشون رو نجات بدم ، اما لااقل برای این یکی اوضاع فرق کرد...!!!
.
[ 1391/04/5 ] [ 16:52 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
از جمله موانعی که برای یک ارتباط موثر می توان قایل بود کج فهمی  ویا تفاوت در درکی است که از مفاهیم داریم . از جمله میتوان به واژه "توهین " اشاره کرد. بسیاری از ما در مواقعی احساس می کنیم که به ما توهین شده ودست به موضع گیری های یکسویه و یا واکنش هایی برای انتقال حس بد خود داریم . به فکر تلافی وانتقام ویا "درس دادن " به توهین کننده می افتیم .نتیجه این همه یک رفتار خشونت امیز است .در حالیکه شاید اندکی صبر وفرصت دادن به خود ودیگری،دریچه ای متفاوت تر از موضوع را به روی مان باز کند . در جامعه شناسی  به نقل از "ناصر فکوهی "تعریفی برای توهین به شرح زیر ارایه شده است :
توهین را باید یک کنش رفتاری(حرکتی) یا گفتاری (نوشتاری) اجتماعی، آگاهانه یا ناآگاهانه، مستقیم یا غیر مستقیم،برنامه ریزی شده یا خود انگیخته، تعریف کرد که به وسیله یک کنشگر یا گروهی از کنشگران اجتماعی (توهین گران) نسبت به فرد یا گروه یا شیئی یا نماد و نشانه و... (توهین شوندگان) که همزمان باخود آنها هستند و یا به گذشته و آینده تعلق دارند، انجام بگیرد و عموما ناشی از  بیگانه ترسی (xenophobia)، نژاد گرایی (racism)، خود محور بینی (ethnocentrism) است و نتیجه آن تقلیل و ضربه زدن مستقیم یا غیر مستقیم  ذهنی یا رفتاری به توهین شوندگان بوده و اغلب به مثابه خشونتی واقعی یا نمادین درک شده و با  واکنش های توهین شوندگان، طرفداران آنها و یا سایرکنشگران اجتماعی  پاسخ می گیرد و به چرخه های باطلی از توهین ها ی دیگر و یا کنش های بازهم خشونت آمیز تر در کوتاه، میان و دراز مدت منجر می شود. این تعریف را می توان چه در ابعاد جامعه شاختی و انسان شناختی کنونی جوامع انسانی و چه در وقایع تاریخی کوچک و بزرگ مشاهده کرد و برای آن مصداق آورد. و اهمیت بحث از نطر فرهنگی به ویژه در آن است که توهین می تواند به مثابه امری کوچک و بی اهمیت آغاز شود اما به یک فاجعه بزرگ تاریخی در سطح کل بشریت منجر شود و در این پیوستار طبعا هر شکل و ابعاد دیگری را در بر می گیرد. 



طبقه بندی: ارتباط موثر،
[ 1391/04/5 ] [ 09:05 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
تقریبا هفت سال پیش یک روز که داشتم روزنامه های کهنه داخل کابینت را عوض می کردم توجه ام به گزارشی از یک تئاتر جلب شد . سه نفر که توسط یک گروهی اسیر شده بودند در بیابانی رها می شوند ولی قبل از رها شدن دایره ای به دورشان کشیده می شود و تهدید می شوند چنانچه پایشان را فراتر از دایره بگذارند بلافاصله کشته می شوند. مهاجمان انجا را ترک می کنند ولی ترس از عقوبت همچنان گریبانگیر این سه نفر است . .تمام طول داستان به شک وتردید بین این افراد برای عبور از این مرز می گذرد .
بعضی وقتها ادم بدجوری در این فضای بسته ذهنی گیر می افتد وانگار یک جوری از این که حس کند توسط کسی پاییده می شود و یا محدودیتها احاطه اش کرده است لذت می برد . نکته ای که مهم است ریشه یابی این ترس است .
زندگی با این ترس یک مرگ تدریجی است .
از این پس وبلاگ نشست ناهید با عنوان جدید جستار ناهید  وبه طور مستقل به کار خود ادامه می دهد .از همه دوستانی که با ارسال مطلب ونظرات خود گامی در جهت هم افزایی بر می دارند سپاسگزارم .

[ 1391/04/3 ] [ 10:02 ] [ زهرا رهایی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

ناهید از خدایان باستانی و و نمادی از رسایی و کمال زن، فریادرَس و پشتیبان زنان است.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
href="http://www.k2cod.com">وبلاگ نویسان قالب وبلاگ وبلاگ اسکین قالب میهن بلاگ
Free Page Rank Tool