تبلیغات
جستار ناهید

جستار ناهید
هم افزایی 
قالب وبلاگ
چند روزی است که همه جا پر شده از جنجال " آتش به اختیار " و باز شاهد تکرار هزار باره این تجربه هستیم که هیچ کس تلاش نمی کند به فهم این موضوع کمک کند . این وازه هم مانند بسیاری واژه های دیگر ابزاری شده برای جنجال و هیاهو . منقدان دولت راهی یافتند برای مشروعیت بخشیدن به اقدام وعمل ورای قوانین جاری و طرفدران هم برای تاختن بر منتقدان .
شاید برای همین در این کشور باید از کلمات با احتیاط استفاده شود .  نمی دانم چرا کسی از این منظر به موضوع نمی پردازد که  این مطالب در جمع دانشجویان مطرح  شده ( در حالی که می توانست در جمع گروههای دیگرمانند نظامیان، اساتید ، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه ،  قاریان قرآن ومداحان ویا حتی مردم کوچه وبازار  طرح شود ) وبایستی  به مثابه فرصت برای تقویت ازادی اندیشه در دانشگاه تلقی شود  در حالی که الان به  حربه ای برای نزاع داخلی گروههای سیاسی  ان هم در این شرایط بحرانی منطقه و دنیا بهره گرفته می شود  .
اما  چرا ربنای شجریان تبدیل به یک مصداق فرهنگی میشود ربطی  به این جناح های سیاسی  و لجبازیشان ندارد . واقعیت این است که ایا باور به  مشروعیت داشتن خواست  اکثریت  در ما نهادینه شده است یا خیر ؟ گرچه  این یک نکته اساسی در فلسفه سیاسی است قصد ندارم در این نوشتار به ان بپردازم .
 می خواهم  از زاویه تجربه زیسته شده  خودم موضوع را حلاجی کنم و بفهمم.
شجریان یک فرد نیست یعنی خاصیت ماندگاری در هنر همین است که فرد را خارج از دستاورد هنریش ارزیابی کنند . مثلا برای من که در زمان نوجوانی جنگ را تجربه کردم شجریان یعنی میهن دوستی انچنان که می خواند " از خون جوانان وطن لاله دمیده " یا  حس ازادی خواهی و زیر بار ظلم نرفتن در  " مرغ سحر " یا تجربه عشق در " بت چین " . من هرگز وقتی به این اثار گوش میکردم به این فکر نمی کردم که ایشان خوش قیافه است / چند بار ازدواج کرده / دروغ می گوید / هوش سیاسی دارد .... هرگز .
من در این اثار خودم را پیدا می کردم یا به نوعی کشف می کردم . ربنای شجریان را مطالبه می کنم چون در تمام سالهای پس از انقلاب تنها انتخاب من برای پر کردن اوقات تنهایی بود . انتخابی موجه و ممکن از سوی نظام قدر ت  که به واسطه تعریف جدید از ارزشها در عرصه موسیقی و  هنر  پدید آمده بود . از این رو ست که   من وهمنسلانم او را  به مثابه یک سرمایه نمادین  قابل احترام  و ارزشمند تلقی نموده وطلبش  می کنیم  .
بسیار مهم است که به هنگام قضاوت در خصوص اهمیت موضوعی ، خاستگاه ارزشمندیش را در چه بدانیم .  دفاع از ربنای شجریان برای بسیاری نماد حس معنویت خواهی است انگونه که در اذان مرحوم مودن زاده است  وان گونه که در اوای سحر انگیز ای" ایران " استاد بنان تجلی می یابد . مگر نه این که همه خواهانیم تا سنت های نمادین ایرانی اسلامی احیا شود .ما هنوز دلبسته شمعدانی و حوض آبی خانه مادربزرگ هستیم . دلتنگ کوچه هاو همبازی هایش ودور همی های فامیلی و همسایگی . شجریان هم همین است صدایش  با ما بوده در همه این سالها . 
من باور نمیکنم شجریان یک اخلال فرهنگی است چرا که اگر این گونه باشد ان وقت با حذفش باید اوضاع فرهنگ رونق پیدا کند ولی تجربه این سالها نشان داد که اوضاع چنین نبود و این همانقدر دور از ذهن است که بخواهیم شجریان را به مثابه نمادی از کل فرهنگ بدانیم . من نگران نسل اینده هستم که چگونه کوله بارش را در حذف نمادهای نسل قبل پر می کند. نگران هجوم اندیشه های دشمن از سوراخ های فرهنگی هستم که با حذف شجریان و شجریان ها در بدنه این فرهنگ ایجاد شده و به این راحتی پر نمی شود .
ساده باشیم .
[ 1396/03/22 ] [ 16:37 ] [ بنفشه رهایی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

ناهید از خدایان باستانی و و نمادی از رسایی و کمال زن، فریادرَس و پشتیبان زنان است.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
href="http://www.k2cod.com">وبلاگ نویسان قالب وبلاگ وبلاگ اسکین قالب میهن بلاگ
Free Page Rank Tool